Hopp til innhold

Tenk først. Snakk etterpå.

Når ting går galt i media har det stort sett en forklaring: Det gikk for fort. Gi deg tid til å tenke før du snakker, så kan du unngå noen negative mediesaker. 

Høyt tempo er ikke alltid en god ide. Noen ganger gjelder det å stoppe opp, trekke pusten, tenke litt - og så svare.
Foto: Nine Köpfer/Unsplash

På veggen på kontoret mitt henger en karikatur fra Hortenavisen Gjengangeren. Den viser to menn to menn ved en brønn fylt av skummende øl. Jeg står i bakgrunnen, kledd i tradisjonelt afrikansk antrekk og med skeptisk blikk.

Bildet var en gave. Giveren tenkte det var morsomt å ha. Det er egentlig mer nyttig enn hyggelig: Ved å henge på kontorveggen min er den en daglig huskelapp på på viktigheten av å tenke før du snakker. 

Øl for Afrika

Bakgrunnen for tegningen er en sak avisen laget om en pub ga 10 kroner av hver solgte halvliter med øl til inntekt for årets TV-aksjon, som det året handlet om rent vann. De tok kontakt med Actis - Rusfeltets samarbeidsorgan, en paraplyorganisasjon for rusfeltet der jeg var generalsekretær, og ville ha en kommentar. Det fikk de. Vi sendte et svar på e-post med en negativ kommentar om at dette nok både var i strid med alkoholloven, et brudd med intensjonen bak TV-aksjonen og et tiltak for å øke alkoholomsetningen. 

Her gjorde jeg tre feil på en gang: 

  1. Svarte for fort
  2. Svarte på autopilot
  3. Tenkte at lokalt er lokalt

Tre feilvurderinger

Framfor å vurdere saken ordentlig, svarte vi raskt, for å få den unna. Det gjorde at konteksten ikke ble vurdert skikkelig. 

Vinkel på svar ble også vurdert utfra hva vi pleier å mene om ulike forsøk på å omgå alkoholloven. Til vanlig er det på sin plass å være streng her, det er altfor mange som vil tjene mer ved å gjøre alkohol tilgjengelig i gråsonene av loven. Men denne gangen handlet det altså ikke om å tilby alkohol til kundene i møbelbutikken, men om å støtte en god sak. Det perspektivet burde vært bedre speilet i svaret. 

Valget om å bare få svaret ut av verden skyldtes også en veldig dårlig tenkt tanke om at det hadde mindre betydning fordi det var en mindre avis. For det første bør enhver henvendelse behandles med samme nivå på kvalitet i svar. For det andre må man ha med seg at en sak kan leve videre i andre medier. 

Effekten av for rask og dårlig håndtering var en negativ sak i Gjengangeren, men det ble også oppfølging i både TV2 og Dagbladet. Jeg fikk dermed være utidig sur også i riksmedia. 

Unngå automatiske svar

Mange dårlige saker i media handler om nettopp dette, at det går for fort og at avsender ikke tenker på hvordan det som sies vil framstå i den konkrete konteksten. Å være automatisk negativ er sjelden noen god ide. Er det grunn til å være kritisk, er det fint å få med nyanser og demme opp litt, dersom den som kritiseres fortjener at det legges til noe godvilje for intensjon. 

Jeg ringte eier av puben og beklaget i etterkant, men medieskaden som var gjort var det jo lite å gjøre noe med. 

Det vil si, lite annet enn å lære noe av dette og ikke gjenta feilen. 

Så jeg prøver å huske på dette i enhver henvendelse jeg får, og skulle jeg glemme det, har jeg en stor huskelapp på veggen. 

Lyst til å lese mer om hva som skal til for å lykkes med media? Sjekk ut boken min Å lykkes med media (Res Publica forlag).

Den kan nå bestilles på nett, for eksempel hos ark.no

1 kommentar til “Tenk først. Snakk etterpå.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *