Hopp til innhold

Holde tale? Tre ting du MÅ lykkes med

En god tale eller presentasjon krever ikke at du har et naturtalent for taler eller rå scenesjarm. Men den krever at du stiller forberedt.

VISUALISER: Fortell hvordan det kan bli, om ditt råd eller forslag følges, som resultatet av bedre svømmeopplæring. Skap bilder for folk. Foto: Petra fra Pixabay

Suksesskriteriet for en god presentasjon eller tale er at du blir hørt, husket, og at budskapet ditt bidrar til handling. Det er krevende, men fullt mulig med gode forberedelser.

Konkurransen om oppmerksomheten er enorm, så det handler om å nå fram gjennom støyen og vinne kampen om publikums fokus i de aktuelle minuttene.

«Jeg hater å holde taler,» hører jeg jevnlig. Det kan handle litt om dårlig selvtillit, basert på en innbitt tro på at det å stå foran en forsamling og snakke er en evne noen har og noen ikke har. Slik er det ikke. Alle kan holde en god tale eller presentasjon. Forskjellen på om det blir bra eller ikke er ikke naturtalent og sjarm, men teknikk og forberedelse.

Det er tre ting som må være på plass for å lage en tale som nettopp får folk til å se, tenke og handle annerledes enn de ville gjort om de ikke hadde hørt talen:

Trinn 1: Få oppmerksomheten

Lykkes du ikke med dette, kan det være det samme med resten. Om folk ikke ser opp fra smarttelefonen sin mens du snakker, hjelper det ikke at du har et viktig poeng. For å fange interessen, må du være interessant fra start. Folks oppmerksomhet holder veldig kort om du ikke byr på en god grunn til å fortsette å følge med.

Det finnes mange innganger til å vekke lysten til å lytte, fra å starte med et spørsmål til salen eller et sterkt sitat, noen overraskende tall eller, det beste av alt, en historie. Hjernen vår er skrudd sammen slik at den liker historier bedre enn noe annet. Da vekkes den og følger med på en helt annen måte enn av en graf.

Legg inn litt ekstra innsats i å finne en begynnelse som vekker nysgjerrigheten på hva som kommer etterpå. Det er en god investering. En tale som begynner med uinteressant småprat om alt det gode arbeidet som er gjort for å legge til rette for dette seminaret eller takk til alle som har vært med å skrive rapporten du skal presentere, sender lett tilhørerne over til e-posten eller Facebook.

Trinn 2: Hvordan blir det da?

Ofte handler det om et behov eller en utfordring. Den vanlige oppskriften er å presentere problem, så løsning. Men for å virkelig nå fram med poeng, legger du på et trinn til, nemlig visualisering.

Dette trikset er fra talemodellen «Monroes motivated sequence» om overbevisning. Dette trikset er fra talemodellen «Monroes motivated sequence» om overbevisning. Ved å fortelle om hvordan det blir dersom ditt forslag eller råd blir fulgt, tar du med tilhørerne et viktig steg videre. Å få tegnet opp eller bli fortalt om ventet resultat av ideen, kan være det som vipper folk over fra skepsis til å bli overbevist. La tilhørerne få se for seg effekten av bedre svømmeopplæring for alle barn, trimapparater i parken eller økt satsing på utmarksbeite ved bruk av ny teknologi. Ser de dette for seg, er det lettere å lokke fram støtte og begeistring for en tanke eller et forslag.

Trinn 3: Be om handling

Hvilken effekt ønsker du deg? Skal folk signere et opprop, sykle mer til jobben eller støtte et forslag etter å ha hørt på talen? Dette må du gjøre det klart og tydelig, ved å be om handling.

Det er to grunner til å oppfordre til handling. For det første bør målet for talen være at folk skal tenke eller velge annerledes enn om de ikke hadde hørt den. Uten en slik ambisjon er det nærmest å kaste bort folks tid.

For det andre husker folk bedre en tale som peker til handling. Og i en verden som er full av støy og informasjonsstrømmer må vi gjøre det vi kan for å være den som blir husket når seminaret og dagen er over. Da må dette trikset med.

Lykke til!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *