Hopp til innhold

Redd oss fra KI-talene

I den pågående stormforelskelsen i mulighetene kunstig intelligens gir oss, kan vi glemme at kommunikasjon mellom mennesker fortsatt blir best ved hjelp av menneskelig intelligens.

På årets julebord på jobben var hun som skulle holde herrenes tale blitt syk. Festkomitéen fant en effektiv løsning: ChatGPT kunne gjøre jobben! Jeg skal innrømme at det ble en av festens morsomste taler. Ikke fordi den var spesielt god, men i sin utdaterte tone og ville klisjebruk om «våre velkledde menn» og «dere som bærer samfunnet» fikk vi mye å le av. I den sammenhengen fungerte det fordi det bare var humor og ironisk bruk av de nye KI-funksjonene, men jeg gruer meg for seminarene fylt av KI-genererte foredrag. Det er stor fare for at det vil bli veldig mye mindre underholdende. 

KI til alt 

Språkrådet kåret «KI-generert» til årets ord for 2023, og fenomenet får åpenbart med seg oppmerksomheten videre inn i 2024. Det er ikke få frokostmøter, webinarer eller nyhetsbrev nå om alle mulighetene som ligger i disse verktøyene. 

Jeg er med på begeistringen. Fremfor å få en masse linker på Google, kan jeg få ferdige svar fra Copilot. Når hodet er tomt, lager den gjerne fem punkter til meg med ideer, forslag til struktur, eller gir meg ti mulige overskrifter. Jeg har også glede av å bruke dette til å lage mer kreative fraværsmeldinger på e-posten, eller be om utkast til et svar i muntlig eller formelt tonefall. 

Min bekymring er når dette skal brukes til alt. På et seminar nylig snakket innlederen med stjerner i øynene om hvordan man bare kan legge inn årsrapporten eller andre filer i Copilot, og frembringe presentasjoner som PowerPoint derfra. Og det er her jeg begynner å grue meg. 

Alarm: Klisjefare! 

Kunstig intelligens oppstår ikke fra intet, det hentes fra det som finnes fra før. Det gjør at tekstene fra de nye språkmodellene ofte blir ganske klisjeaktige, med svulstig språk og en form som kan nærme seg en parodi på en gammeldags direktør sin årsmøtetale. Etter hvert som vi lærer oss denne tingen med prompting, altså spørsmålstillinger, kontekst og føringer i det vi ber om hjelp til, blir vi bedre til å bruke det. Men fortsatt er det helt avgjørende at vi legger til den menneskelige avtrykket. 

Vi må være klisjefilter selv og gjennomskue når forslagene er oppbrukte eller utdaterte. KI kan hjelpe til med forslag til historier og metaforer, men også disse bør være til inspirasjon og ikke til direkte bruk. Selv om du ber om tale laget som talene fra de beste (og jeg anbefaler virkelig å be om tale i Churchill og Trump-stil, bare for underholdningens skyld!), er det bare du selv som kan by på den beste versjonen av deg. Så bruk de gode assistentene i programvaren til det de er gode på, men la oss slippe kjedelig framføring av KI-genererte presentasjoner og taler uten det personlige avtrykket. 

Copilot kan spare tid på å lage tabellene og oppsummeringene for oss. Men den er fortsatt bare en assistent. Mesterhjernen må vi være selv. For det er det med det autentiske vi når fram til andre. Det er når du har eierskap til historien og er ekte engasjert i budskapet, at du vekker noe hos den som hører på. 

Denne teksten er tidligere publisert i spalten PR-prat, en blogg fra Kommunikasjonsforeningen.

Bilde: Gerd Altmann fra Pixabay

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *