Hopp til innhold

Slik gjør du vanskelig temaer interessante

Noen ganger er temaet vanskelig. Da kreves en ekstra innsats for å få folk med.

Et foredrag om noe komplisert trenger ikke være kjedelig. Det trenger bare litt mer tilrettelegging for å bli tilgjengelig og interessant. Foto: Photo by Lysander Yuen / Unsplash

Nylig hørte jeg en fagperson snakke om organisering av bistand gjennom fond. Mens norsk bistand før handlet om samarbeid mellom land, går over halvparten av bistandspengene gjennom multilaterale organisasjoner og internasjonale fond. Dette er gjerne svært komplekse strukturer med lange navn, ofte omtalt i kombinasjon med storforbruk av forkortelser.

Å gjøre dette temaet lyttervennlig er ingen lett oppgave. Men jeg ble imponert over løsningen innlederen valgte. Hun tok rett og slett i bruk noen av de beste triksene i boka:

  • Bruke spørsmål
  • Engasjere
  • Liste opp

Henda i været

En del av de globale bistandsfondene har utspring i Verdensbanken, så innlederen startet det hele med en power point med følgende spørsmål:

Om du var sjef for Verdensbanken, ville du:

1) Satset mer på fond?

2) Satset mindre på fond?

3) Vet ikke

Vi ble invitert til å stemme over alternativene gjennom håndsopprekning. Etter å ha uttrykt håp om at færre ville stemme på «vet ikke» når hun var ferdig, satte hun i gang med innholdsdelen av presentasjonen. Der hadde hun også lagt til rette for oss som lyttere. På storskjermen fikk vi presentert to lister med ti punkter på hver liste: En med argumenter for og en med argumenter mot.

«Hva mener dere nå?», spurte hun til slutt og vi ble igjen utfordret til å ta stilling og rekke armen i været for vårt alternativ til svar.

Vanskelig trenger ikke være kjedelig

At noe er komplisert betyr ikke at det trenger å framføres på en kjedelig måte. Framstillinger der alt er med og alle forbehold tas, blir sjelden engasjerende. Noen spørsmål kan hjelpe til med å rydde i forkant av en slik presentasjon:

  • Hva er mitt aller viktigste poeng?
  • Hvilke forklaringer må jeg ha med?
  • Hva tror jeg folk som hører på er interessert i?

Vær tydelig på hva som er hovedbudskap og bygg resten rundt det. De som er opptatt av å gå grundig inn i det hele, kan lese rapporten eller boka om temaet ditt senere.

Et foredrag vil aldri være mer enn en smaksprøve som gir inspirasjon til videre kunnskapsjakt eller en oppsummering av det viktigste. Heldekkende blir det ikke.

Bruk enkelt språk

Se på språk og form. Kan du bytte ut ord som gjør det mer tilgjengelig for flere? Hva kan du anta at folk vet og hvor trengs det en forklaring? Å ta tid til å forklare for å få med seg flere lyttere svekker ikke talen. Tvert i mot.

Tenk også over hva de som hører på har av ønsker og behov. Hvilke utfordringer og problemer er det de sitter med, som din tale kan bidra til å løse? Folk forventer å få noe ut av et foredrag, ikke bare innhold i øyeblikket, men noe med videre nytteverdi.

Og inviter gjerne folk inn, for eksempel som innlederen gjorde ved å ha en avstemming i starten og slutten. Da har du plutselig ikke bare et publikum for et foredrag, men medeiere i temaet ditt.

Å invitere folk med er også et bra triks om du merker at oppmerksomheten glipper. Les mer om det i bloggen om 5 råd for hvordan du re-starter om du mister publikums oppmerksomhet.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *