Hopp til innhold

Parfyme på Teams

Foto: Camille Paralisan /Unsplash

Når det er viktige møter tar jeg ikke bare på meg pen jakke. Jeg tar også på parfyme. Det handler om å gjøre seg klar for å være proff på jobb. 

«Kle på deg en fin dag», sier en klok kollega av meg som jobber med mennesker som sliter med dårlig psykisk helse. Det å føle seg fin utenpå hjelper som motvekt mot det som ikke alltid føles fint inni.  

Påkledning og framtoning gjør noe med oss. Foredragsholder og retoriker Elaine Eksvärd forteller om en studie av telefonselgere, der de som hadde på seg dressjakke eller noe tilsvarende, var bedre og mer profesjonelle i jobben sin enn de som stilte i komfortklærne sine. Selv om ingen av de som snakket med dem kunne se hva de hadde på seg, gjorde det en forskjell.  

Stortingsjakke og pensko

Klær betyr mye for kommunikasjon. Valg av påkledning kan påvirke hvordan du oppfattes og hvordan budskapet mottas. En viktig del av min jobb er å møte politikere i departement og på Stortinget for å be om ny politikk eller penger. Da vil jeg at de skal oppleve at de møter en som matcher dem, ikke en som lett kan avfeies. Så jeg har alltid på meg «stortingsjakke» og pene sko til slike møter, framfor den litt mer dempede stilen vi har i frivillig sektor. Selvsagt er innholdet i det vi tar opp viktigst, men når du skal be om millioner, er det greit å ha på seg «maktdrakta».  

Det du viser fram til andre, er med på å forme helhetsinntrykket. Å prøve å forsterke det etterlatte inntrykket du håper å skape, kan gjøres med å være litt bevisst på det visuelle. Seriøsitet og energi kan signaliseres gjennom klesvalg også. På samme måte som du ikke ønsker å forstyrre for budskapet med det du velger å ta på deg. Hvis det eneste folk husker av møtet er morsom julegenser eller veldig dinglende ørepynt, har du bommet.  

Men påkledning handler ikke bare om de som skal se. Det handler om hvordan du føler det og om å gjøre seg klar til å være proff. Når telefonselgerne tar på dressjakken handler det nettopp om dette: Å kle på seg rollen. Når jeg skal holde foredrag, må jeg ha sko med høye hæler. Ikke fordi jeg tror at de som ser på vil reagere på et annet skovalg. Men det er sånn jeg blir «foredragsholderen». Jeg kler på meg rollen. Uten sko med hæl, mangler jeg en rekvisitt som gjør at jeg føler meg klar. Det handler like mye, eller mer, om meg som om publikum.  

Kle på profesjonalitet

I over et år har mange av oss bare hatt et visuelt liv fra over magen og opp. Vi har tullet med hverandre om det spesielle i å stille i pysj og tøfler på jobb. Det som er utenfor kameravinkelen teller ikke, har vi tenkt. Og det er litt sant og litt feil. For det handler nettopp om å kle på seg sin profesjonalitet. Er vi like skjerpet om vi beholder den myke pysjbuksa på?  

Jeg skal ikke påstå at jeg har hatt et høyt stilnivå gjennom pandemien. På dager med bare interne møter har det ofte vært hettejakke. Vi har sikkert ulike strategier for dette. Sannsynligvis er det noe annet som får deg i rett modus enn det som virker for meg. Men når det er noe viktig i min kalender, så er det på med dressjakke. Og parfyme. Ingen kan lukte det. Men jeg vet det. Jeg lukter sånn jeg lukter når jeg skal prestere. Jeg har gjort meg klar til å være profesjonell i jobben min.  

Hva er ditt triks?

2 kommentarer til “Parfyme på Teams

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *