Hopp til innhold

Men hva er det du vil?

Foto: Mick Haupt/ Unsplash

En uklar tanke kan aldri bli en god tale. Vær alltid så konkret du klarer. Da blir du både interessant og tydelig.

I episode fem av NRK-serien Atlantic Crossing om kronprinsesse Märthas opphold i USA under krigen, ber kronprinsessen selveste Eleanor Roosevelt, presidentens kone, om hjelp til å holde gode taler. Serien har skapt en del debatt, blant annet fordi det er rause mengder fiksjon der noen mener de burde holdt seg til fakta. Seansen der presidentfruen deler taleråd og får den norske kongelige høyheten til å danse rundt er neppe noe som skjedde, ifølge NRKs egen faktaoppdatering. Men Eleanor i serien gir Märtha i serien noen glitrende gode råd.

Etter å ha lyttet til kronprinsessens forsøk på å framføre en tale, avbrytes hun av seriens Eleanor Roosevelt som spør: «Hva er det du vil, Märtha?» «Jeg vil ha fred og frihet», svarer hun og får den viktigste leksjonen som finnes for å være en god taler: «Det er abstrakte begrep. Så hva er det du vil?», svarer tv-seriens Eleanor.

Og det er nettopp dette som skiller den gode talen fra de andre talene. Klarer du å gjøre det konkret? Nært? Relevant? Da lykkes du.

 «Fred» eller «rosene i hagen»?  

For hva betyr ord som fred og frihet? Når blir det noe annet enn bare ord? Det er når tv-seriens kronprinsesse klarer å spore inn på at hun vil hjem til huset de har bygd, rosene hun har plantet i hagen, ungenes klatretre, hestene, sin egen seng, sine egne rutiner, ja selve hverdagslivet, at det blir et innhold som kan nå fram.

«Nå har vi noe å jobbe med», erklærer tv-serie-Eleanor. Det samme ville en annen god taleskriver ha sagt.

Som lyttere tilbys vi for ofte overskriftene og stikkordene, men trenger eksemplene og forklaringene for å faktisk forstå og bry oss.

Les bloggen: Men hva snakker du egentlig om? 3 råd til foredrag folk faktisk forstår

Gå tettere på

Å skrive en tale kan noen ganger ligne litt på å fotografere. Det handler om å finne rett vinkel, å få lyset på det du ønsker å framheve – og veldig ofte er trikset for det gode bildet å gå litt tettere på. Det er da du ser detaljene som gjør motivet interessant.

Foto: Jamie Street/Unsplash

Start der. Gå tett på temaet. Spør deg selv om hva du vil og hva du faktisk snakker om, slik at du får til å nettopp zoome inn. Ofte tror vi at vi trenger overblikket, de store tallene eller megatrendene, mens der vi fanger folks oppmerksomhet er i det små.

Å minne noen om den følelsen det ga å levere fra seg et lite menneske med altfor stor sekk i skolegården på første skoledag, vekker mye mer hos de fleste enn årets tall for størrelse på kullet av førsteklassinger. En historie om mormor som ikke lenger husker oppskriften på brun saus kan være sterkere enn trendtall om økning i antall som får demens. Og tanken på et klatretre som venter, kan si så mye mer om frihet og fred enn de ordene kan alene.  

En mann på månen

I boken Made to Stick av brødrene Dan og Chip Heath bruker de tidligere president John F. Kennedys berømte tale om månelandingen som eksempel på hvordan dette skal gjøres. Han kunne ha sagt:

«Vårt oppdrag er å bli den internasjonale lederen i romindustrien gjennom maksimal team-sentrert innovasjon og strategisk målrettede luftfartsinitiativer.»  (Google translate)

Men siden Kennedy er en av historiens største talere rotet han seg selvsagt ikke bort i slik businesslingo. Isteden klarte han å gjøre det så konkret at både målet og ordene har gått inn i historien. Kanskje var det noen som spurte «hva er det du vil?» - og kanskje de fikk til svar noe sånt som:

«Jeg mener at nasjonen skal sette seg som mål, innen tiåret er omme, å sende et menneske til månen og returnere ham trygt til jorden».

Mer konkret kan det neppe bli.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *