Hopp til innhold

Går du lett i powerpoint-fella? Slutt med det og gjør det rett!

Powerpoint kan være med å løfte foredraget og bidra til at budskapet sitter. Men feil utført og framført kan presentasjonen komme i veien for det du vil si. Her er 5 råd for god powerpoint-bruk.

Vi har alle vært på det foredraget med tettskrevne powerpoint-lysbilder, der foredragsholderen blar så fort videre at du er sjanseløs i å få med deg mer enn overskrift og et par linjer til.

Eller den versjonen der hun for å spare tid har kombinert manus, presentasjon og notater til utdeling, slik at ingen av delene blir 100 prosent, men publikum får en høytlesning fra et word-dokument limt inn i powerpoint og det samme i hånda etterpå.

Eller den tredje fellen det er så lett å gå i: Å bli litt ivrig i forberedelsene at det blir så mange lysbilder at du må hoppe over noen eller snakke veldig fort og kort for å komme gjennom alle. Da mister både du og tilhørerne tråden i det som presenteres og gode poenger kan glippe.

Mange begynner foredragsplanleggingen med å lage presentasjonen. Ikke gjør det. Lag først planen for hva du vil si, så presentasjonen. Da styrer du budskapet bedre og presentasjonen blir det den skal være: Støttefunksjon.

Planlegg gjerne på papir først. (Bonus ved denne strategien er at du ved å ha en planlagt tale fortsatt har noe å si om teknikken ryker!)

Noen råd til god bruk av powerpoint:

Gjør poenget tydelig

Ikke fyll opp lysbildet med en komplisert tabell og la tilhørerne ha en ”Finn Willy”-jakt etter hva tabellen faktisk viser. Enten bør du forenkle tallpoenget såpass at det er lett å se eller lag et tydelig merke på figuren og skriv i tittel eller en boks hva dette viser.

Det samme gjelder for tekst. Legg til rette for den som skal se på og vær selektiv, med maks tre poeng per lysbilde.

Bruk bilder

Hensikten med powerpointen er at den skal støtte opp om budskapet, ikke konkurrere med det eller forstyrre for det. Bilder er en god måte å forsterke poenget på. Vi lærer mer når vi også kan bruke øynene til å ta inn et poeng, ikke bare ørene. Å bruke tid på å finne gode bilder er derfor en god investering. (Dropp standard clipart, det er litt utdatert.)

En god visualisering gjør at det trengs mindre tid til å forklare poenget og mer tid til å argumentere. Sørg for at bildene har god oppløsning og gi dem god plass  - gjerne hele siden.

Bilder kan også brukes til å skape en stemning eller menneskeliggjøre temaet om det ellers blir mye tall.

Infografikk er også et fint alternativ til tekstpunkter.

Animerte innslag er effektfullt for å få oppmerksomhet, men er også en kraftig konkurrent til det muntlige budskapet, så det bør brukes med varsomhet.

Hold stilen

Gjør et temavalg og følg det. Blanding av ulike fonter og ulike visuelle stilarter er rotete å se på og gir et inntrykk av at dette er en klipp&lim-affære, ikke en gjennomarbeidet presentasjon.

Det går også an å bruke en visuell ide som bærende element for presentasjonen, som denne med kun bilder av epler.

 

 

Lag en notatversjon

Mange faller for fristelsen med å putte inn for mye informasjon og for mye tekst. Om målet er å være serviceorientert og gi grundig bakgrunn, kan dette gjøres ved å sørge for at presentasjonen gjøres tilgjengelig i etterkant med notatsider som kan gi denne ekstrakunnskapen. Opplys gjerne om det i forkant og merk de lysbildene som har følgenotater, slik at folk er oppmerksomme på at de kan få mer informasjon om de ønsker.

 Bli husket

Målet må være å skille seg ut positivt. Standardmalene er fort kjent og kjedelig å se på. Start isteden med blanke sider og fyll ut selv. Kan du gjøre noe ekstra med farger, bilder eller font? Kjør gjerne opp i virkelig stor font der du har et virkelig viktig budskap. Bruk et annerledes bilde, for eksempel kunst framfor foto. Legg inn noe å smile av. Lag kreative koblinger.

Det finnes mange måter å bruke powerpoint godt på. Min favoritt er en innleder jeg har hørt flere ganger som bruker en svært hjemmelaget og litt rufsete versjon. Framfor profesjonelle bilder bruker hun fotografier hun har tatt selv, poeng noteres på lapper som hun tar bilder av og ofte har hun med noe morsomt, som bilder fra tegneserier. Når alle andre stiller med virksomhetens profilmal for powerpointen er denne herlig annerledes.

Klarer du å lage presentasjonen tilhørervennlig, budskapsstøttende og litt annerledes enn alle de andre sin, sitter budskapet så utrolig mye bedre.

Og helt til sist: Lag et "hvilebilde" til avsluttende applaus-og spørsmålsseanse med dine kontaktdetaljer og twitternavn. Da øker du også sjansen for at noen twitrer om hva du sa og budskapet ditt kommer ut av møtesalen.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *