Hopp til innhold

3 nye råd for en start på talen som virker

Du må komme rett ut fra start for å lykkes med resten av hoppet. Foto: Jörg Angeli/Unsplash

Skihopperen må komme rett ut fra hoppet for å klare svevet og lykkes med landingen. Slik er det også med en tale.

Det har nok skjedd, men det er en sjelden opplevelse at et foredrag som starter uvanlig dårlig, tar seg opp og blir veldig bra. Jeg synes skihoppmetaforen for taler er veldig treffende: Du må komme rett ut fra start for å lykkes med resten.

I en aktuell blogg skrev jeg om tre velprøvde alternativer for å starte talen eller foredraget på en måte som fanger oppmerksomheten til lytterne med en gang: Spørsmål, historie og overraskelse. Her kommer oppfølgeren, med tre nye tips til hvordan du kan løse dette:

1. Gjenstand

Skal du snakke om noe konkret, så vis gjerne fram noe konkret. Slik får lytterne noe visuelt å knytte poenget opp mot og det gjør at det gjerne sitter bedre. Det kan gjøres enkelt, som å holde opp en mobiltelefon for å illustrere hvordan denne teknologien nå erstatter så mye av det vi før hadde på kontoret, fra telefonkatalog og post-it-lapper til 7. sans og notatblokk.

Suksessforfatteren Dan Brown var i Oslo i høst og holdt foredrag. Der hadde han med seg og viste fram sin første bokutgivelse, The Giraffe, the Pig, and The Pants On Fire, et håndskrevet manus som hans mor som hadde sydd med rødt bånd da han var fem år. Slik fikk han demonstrert sin interesse for skriving fra tidlig alder, uten å si det med ord alene.

Gjenstander kan også brukes som bærende element for hele foredraget, slik den amerikanske foredragsholderen og ekteskapseksperten gjør det i A Tale of Two Brains, om forskjellen mellom hvordan menn og kvinners hjerner virker. Med to byster som han flytter seg mellom, blir forskjellen tydeliggjort av det visuelle og av forflytningen, sammen med ordene.

2. Statistikk og fakta

Tall kan være med å understreke alvor, vise utvikling eller vekke nysgjerrighet. SSBs historiske statistikk er for eksempel en god kilde for eksempler som viser endring og gir perspektiv. Statistikken fra 1880 viser for eksempel at det var 568 personer i riket fra "andre lande", dvs andre enn Norden, Tyskland, Østerrike, UK, USA og Russland og oversikt over antall levendefødte barn, der kategoriene for ekte og uekte barn er sirlig skilt i hver sin kolonne. Det sier en del om endring av både befolkning og holdninger siden den gang.

Fakta kan også brukes til å vekke undring eller interesse. Google er din beste venn i jakten på uvanlige fakta på temaet du leter etter, med "stikkord + fun fact". BBC har mye bra stoff på dette, som kilde til inspirasjon, som denne om "100 ting vi ikke visste i fjor".

3. Bilde

Snakk fram et bilde ved å beskrive detaljert en scene eller minn om et bilde alle kjenner. Sier du "Mona Lisa", "Skrik" eller "Pike med perleøredobb" vil de fleste få et indre bilde av motivet. Du kan bruke nyhetsbilder som er godt kjent, som kyssebildet av matrosen og jenta fra New York da freden kom, eller aktuelle bilder. Forklar eller vis, begge deler virker. Bilder er en kraftfull igangstarter for å minne om det kjente eller snu om på det virkelighetsbildet man faktisk har.

Test gjerne ut litt ulike konsepter for hvordan du kan starte. Prøv å finn historien, eksempelet eller bildet og føl på hvor du har noe som virker. Bruk den teknikken der du har en vri som i størst mulig grad bygger opp under poenget ditt. En kreativ start som ikke henger sammen med resten gir deg oppmerksopmheten, men gjør det vanskeligere å dra denne med gjennom talen. For det må henge sammen, slik starten på skihoppet bør henge sammen med svev og landing.

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *