Hopp til innhold

Sagt noe dumt? Fiks det fort!

Kom budskapet feil ut? Eller mente du det du sa, men skjønte på reaksjonen at det ble mottatt helt galt? Da gjelder det å være kjapp og få rettet opp så snart som mulig. 

Tabbet deg ut i et møte, i et intervju eller på sosiale medier? Kom deg på med et svar eller forklaring så fort som mulig. Foto: Chad Madden / Unsplash

Like etter utvidelsen av Solbergregjerigen, meldte Klassekampen at menigheten til den Krf-statsråden, Kjell Ingolf Ropstad, driver med «seksuell reorientering», altså råd som skal gjøre at homofile slutter å være homofile (eller "homohjelp", som avisen formulerte det). 

I det første svaret Ropstad ga til Klassekampen uttalte han at: «Jeg kjenner ikke til detaljene i dette arbeidet, eller at Misjonskirken er knyttet til dem. Det at jeg går i en kirke betyr ikke at jeg er enig i alt som sies eller gjøres knyttet til kirken eller organisasjoner som kirken er tilknyttet. Jeg vil ha et romslig samfunn der det er plass til alle. Som statsråd med ansvar for tro og livssyn er det også viktig å påpeke at tros- og livssynsfrihet er viktig.»

Faksimile fra barne-og familieminister Kjell Ingolf Ropstad sin Facebookprofil.

 Det kan se ut som noen hvisket han i øret, for kort tid etter kom en helt annen versjon av et svar på sosiale medier: «Før saken i Klassekampen tar av, og nye merkelapper deles ut: Jeg tar avstand fra arbeid med seksuell reorientering. Jeg er barne-og familieminister for alle barn, uansett legning og for alle familieformer. Folk må selv bestemme hvilke liv de ønsker å leve og med hvem.» 

Med versjon nummer to ble det ikke lenger mulig å holde Ropstad ansvarlig for menighetens syn i denne saken. Ihvertfall ble det mye vanskeligere. 

Tempo er avgjørende

Noen ganger kommer ting skjevt ut. Da gjelder det å være på med en rettelse eller oppklaring så rask som mulig, for å begrense skaden. I vår verden med sosiale medier og 24/7-vakt i media skjer spredning av klønete, upresise og dumme utsagn med høy hastighet. Du har lite tid på å forsøke å reparere. På sosiale medier har du selv kontroll, så rask publisering av en oppklaring kan bidra både til å dempe de som var iferd med å hisse seg opp. En annen viktig effekt er at det er fint å kunne vise til når journalisten ringer at du la ut noe kort tid etter at det du ønsker var usagt, var sagt. Det er greit å kunne dokumentere at du fort skjønte at det ble feil. 

Si unnskyld, om det er grunn for det  

Har du faktisk sagt eller gjort noe dumt? Om det er helt åpenbart at det har skjedd noe som ikke skulle ha skjedd, er det bare å beklage. Det gjør deg verken liten eller svak, det gjør deg menneskelig. Av og til gjør vi alle feil og å innrømme det trenger ikke å være farlig.

Kostnaden ved å gjøre det er også lik null. For statsminister Erna Solberg var det nok et lett valg å beklage bruken av ordet «sosionomisere» fra Stortingets talerstol. I en debatt om ungdomskriminalitet uttalte Solberg at «Samtidig vil jeg aldri si at fordi man er fattig, eller har utfordringer, er kriminalitet akseptabelt – eller ‘sosionomisere’ det vekk, som jeg pleier å si». Det satte sinnene i kok hos landets sosionomer.

Klokt fra Solberg

Da var Solberg raskt på med en beklagelse via sin rådgiver, med «Statsministeren beklager sitt ubetenksomme ordvalg», utdypet med at «Statsministeren synes det er leit hvis hun i onsdagens spørretime uttalte noe som ble oppfattet som om hun ikke respekterer en yrkesgruppe. Det er selvsagt helt feil og har aldri vært hennes intensjon».

Her gjorde Solberg akkurat det man bør. Ved å være raskt ute og gi en ordentlig og troverdig beklagelse, stoppet hun saken fra å bli enda større og unngikk å legge seg ytterligere ut med en viktig yrkesgruppe. Hun ble trodd på at hun skjønte at det var dumt sagt og dermed var det ikke grunn for flere runder om saken.

Av og til er det likevel slik at det som ble sagt framført med en slik kraft at forsøk på oppklaring ikke hjelper. «Klarer du en, så klarer du to» vil for eksempel huskes lenge. 

Lyst til å lese mer om hva som skal til for å lykkes med media? Sjekk ut boken min Å lykkes med media (Res Publica forlag).

Den kan nå bestilles på nett, for eksempel hos ark.no

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *