Hopp til innhold

Noe viktig å si? Ikke rot bort budskapet ditt

Ryddige tanker gir ryddige taler. Få bort alt som forstyrrer for budskapet ditt. Foto: Maarten van den Heuvel/Unsplash

I livet generelt er det positivt å være raus og by på litt ekstra. Den regelen gjelder ikke for gode taler. Skal budskapet sitte må du være gjerrig med taletiden og bruke den på det viktigste.

Folk som er glade i å snakke i forsamlinger er ofte folk som også har mye på hjertet. Det er fagentusiasten eller politikeren eller andre som er opptatt av en sak - eller mange saker - og som kan mye om det de snakker om. Det gjør at det fort er for mye som kommer med i talestrømmen, slik at det viktigste budskapet drukner i ordmylderet og de som lytter vil neppe få med seg hva som var poenget.

Skal du snakke om noe viktig kan du ikke lesse på med ord, temaer og eksempler. Du må rett og slett rydde. Her er noen råd:

1. Husk budskapet ditt

Hva er poenget i foredraget ditt? Hva er det folk skal huske når de går ut av møterommet eller auditoriet? Hvilket budskap skal de ta med seg som gjør at de skal tenke annerledes og velge annerledes etter å ha hørt deg snakke?

Ha det tydelig for deg når du forbereder talen og hold på den tanken når du planlegger. Da reduserer du risikoen for at du snakker deg bort.

Trenger du råd for å tydeliggjøre budskapet? Les bloggen Sliter du med budskapet? Ta Twittertesten!

2. Konmari bor ikke her

Boka til Marie Kondo er kanskje god for husrydding, men filosofien om å beholde alt som gjør deg glad blir helt feil for taleskriving. Illustrasjon: Bazar forlag

Hørt om Konmaris ryddemetode? Den japanske ryddeguruen og suksessforfatteren Marie Kondo har nær skapt en folkebevegelse med sin ryddemetode der alt av eiendeler skal legges på gulvet og hver enkelt gjenstand vurderes etter om den gjør deg glad eller ikke. Hvis den ikke gjør deg glad, skal den ut.

Sånn er det ikke i en tale. Om et poeng gjør deg glad eller du synes det er morsomt å fortelle en historie fordi den pleier å vekke latter, så holder det ikke som grunn for å få være med i framføringen.

Der er det bare et kontrollspørsmål som gjelder for å kvalifisere: Styrker det budskapet mitt?

Ja? Ok. Ikke? Da må det ut.

3. Vær din egen redaktør

Redaktøren i forlaget mitt ryddet bort masse småsurr som sto i veien for poengene jeg ville ha fram. Den jobben er også viktig å gjøre for en tale. Illustrasjon: Res Publica

Da jeg skrev boka mi, Å lykkes med taler, ble teksten gjennomgått av Gerd på Res Publica forlag. I de tekstrundene røyk en rekke av mine små historier som jeg mente hadde sjel og sjarme. Men Gerd hadde rett: De tilførte ikke noe ekstra og da ble de i veien for det som skulle stå igjen.

Til hverdags har vi ikke en redaktør som kan rydde for oss, så det gjelder å hente fram sin indre, strenge redaktør. Det betyr at du må se med kritisk blikk på talen din og stille kontrollspørsmål hele veien om det som står der forsterker eller forstyrrer.

Mens vi ellers i livet gjerne kan by på litt, skal en tale ikke oppleves som en tv-shop-sending med "og ikke nok med det, her gir vi også med en sausekjele"-stil.

Mål? Å få en tale der alle får med seg budskapet og tar det med seg i neste beslutning eller valgsituasjon, framfor at de tenker at vitsen din i starten var skikkelig morsom, men ikke husker resten.

 

1 kommentar til “Noe viktig å si? Ikke rot bort budskapet ditt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *