Hopp til innhold

Kan du hente historien hjem?

Opplevd avstand eller nærhet kan avgjøre om en sak kommer på trykk eller ikke. Foto: John-Mark Smith/ Unsplash

Reell eller opplevd nærhet til det som skjer er viktig for å få på en sak i media. Klarer du å hente hjem historien, slik at den oppleves som nær?

I 2001 bodde jeg i Australia og studerte journalistikk. Mens vi var der skjedde en hendelse som vakte stor oppmerksomhet også i Norge: Det norske skipet Tampa reddet over 400 båtflyktninger, men ble nektet å legge til land i Australia. 

Jeg hadde jobbet for Dagbladet før jeg dro og leverte noen saker til avisen også fra Australia. Men som blakk student var muligheten for honorar alltid interessant. Jeg fikk dermed testet ut kraften i lokal tilknytning og fikk på en sak for lokalavisen der kjæresten min kom fra, Malvikbladet. Vinkel var noe sånt som «Malviking på samme kontinent der det skjer noe andre aviser skriver om». Saken kom på og jeg fikk mitt honorar. Historien om båtflyktningene fra riksmediene hadde fått en bro hjem til trønderkommunen.

Nærhet virker. Journalist Birgitte Hoff Lysholm har nylig skrevet en bok om overgangsalderen. Den har fått en del oppmerksomhet, men lokalavisa fra hjemplassen, Midtsiden, kunne fortelle at ikke bare hadde forfatteren vokst opp på Os, et av kapitlene i "Heit" var faktisk skrevet på sommerferieopphold på Os. Intet mindre.

Opplevd nærhet 

Nærhet er et av de viktigste kriteriene for hva som gjør en sak til en sak i media. Det kan være fysisk nærhet eller opplevd nærhet. 


Når det skjer noe stort ute i verden er mediene opptatt av å finne en nordmann som kan fortelle om dette, framfor å bruke en antagelig mye bedre informert kilde. Antall berørte nordmenn påvirker omfanget i dekningen. Dersom hendelsen skjer et sted mange nordmenn har et forhold til, trumfer det kilometernærheten. USA, UK og Sverige er våre nærmeste og det som skjer der får mye mer oppmerksomhet enn ting som skjer i land som ligger langt nærmere fysisk, men fjernere mentalt. 

Hent saken hjem

For en regionalt eller lokalt mediekanal er det avgjørende at det finnes en geografisk tilknytning for å kvalifisere som sak. Hvordan kan dette nyhetskriteriet brukes? Den ene måten er å vektlegge det nære eller lokale, som lett gir seg selv når det er en lokal sak. Den andre måten er nettopp å «hente den hjem». Kan du lage en lokal vri av en nasjonal sak? Hvis tema er innsats mot mobbing eller dekning i skolehelsetjenesten, hvordan ser det ut i egen kommune målt opp mot nasjonalt nivå eller mot nabokommunen eller fylket? Tall er ofte det beste, men vurdering fra representative lokale stemmer kan også fungere. Er det noen av aktørene som har en lokal kobling? Ta de nasjonale diskusjonene og gjør dem lokale. Eller få noen til å være sendebud for å bringe historien hjem.

Eiendomsmeglere snakker om «beliggenhet, beliggenhet, beliggenhet» for å beskrive hvor avgjørende plasseringen når man skal selge eiendom. Det er minst like viktig når man skal selge inn en sak til media. 

Dette er første innlegg i en serie om nyhetskriteriene (aktualitet, nærhet, konsekvens, konflikt og kuriosa (kjendis)). De neste vil komme med ujevne mellomrom framover, så bare å følge med : )

Lyst til å lese mer om hva som skal til for å lykkes med media? Sjekk ut boken min Å lykkes med media (Res Publica forlag).

Den kan nå bestilles på nett, både i papir og som e-bok, for eksempel hos ark.no

2 kommentarer til “Kan du hente historien hjem?

  1. Tilbaketråkk: Tøys kan være lurt - Ord i bruk

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *