Hopp til innhold

Tøys kan være lurt

Noe uventet, hyggelig eller morsomt kan gi en annen type oppmerksomhet om saken din enn de rene nyhetssakene. Foto: Daniel Silva Gaxiola / Unsplash

Alle mediekanaler skal ha en blanding, der det også hører med ting som er hyggelig, morsomt og kuriøst. Kan du finne en vinkel på saken din, slik at den får plass på kuriosakvota?

I de vanlige oversiktene for hva som gjør en sak nyhetsverdig er det ofte aktualitet, konsekvens og nærhet som er de viktigste. Men de finnes også et mulighetsrom utenfor de rene nyhetsflatene. Alle mediekanaler skal ha en miks, der det også er med noe som er litt morsomt eller hyggelig. Det er det vi gjerne ser som sistesaken i nyhetsssendingene eller den påfallende mengden notiser og småsaker om dyr i norske aviser.

"Forfulgt av ekorn"

Mellom nyheter om bilulykker og budsjetter er det viktig med plass til hygge og humor. Altså kuriosa. På samme måte som katte- og tabbevideoer er en stor suksess på sosiale medier, gjøre både dyr og rare ting det også bra i vanlige medier. Folk liker saker som den om tyskeren som måtte reddes av politiet etter å ha blitt forfulgt av et ekornbarn på jakt etter foreldre eller historien om Jenny (66) fra Engerdal som trodde hun bare hadde tette bihuler, men viste seg å ha gått med et kreklingbær i nesa halve livet. Tenk på at også disse flatene skal fylles og bruk kreativiteten for å få temaet ditt til å passe inn her. 

Bher og blondiner

Noen som er gode på å utnytte dette er noen av de store organisasjonene, som Kreftforeningen. Kreftforeningen organiserer hvert år rosa sløyfe-aksjonen. Den handler om en viktig sak, men de er avhengige av kreativitet for å få de store gjennomslaget. Da kommer kuriosainnslagene inn, som rosa lys på kjente bygg eller lokale vrier med innsamlinger av bher til opphengning for å skape synlighet.

Mine medblondiner og meg foran utestedet der vi hadde lansering av Blondiner mot EU mot slutten av EU-kampen i 1994. Faksimile fra Dagbladet.

Noe av det morsomste jeg har vært med på av politisk mediearbeid var å starte opp Blondiner mot EU. Dette var mot slutten av en lang EU-kamp, i 1994, og blondinevitsene, det vil si vitser om at blondiner er dumme og billige, hadde sin storhetstid. Kombinasjonen av EU-kamp og blondineoppmerksomet gjorde at Cathinka Hauger, Karin Waagaard og jeg startet «Blondiner mot EU». Vi hadde alle tre politisk bakgrunn og jobbet seriøst mot norsk EU-medlemskap gjennom ulike organisasjoner. Men dette lille blondinestuntet traff akkurat tiden og tok rett og slett litt av.

Blondiner mot EU var jo i utgangspunktet bare tull, men det åpnet en masse mediemuligheter som også ga rom for å argumentere for vårt syn på EU-spørsmålet, innimellom fjaset vi framførte med ekstra lyse stemmer. Vi hadde bred dekning i norske medier, jeg mistet en eksamen fordi BBC ville lage et intervju med oss, det var flere oppslag i europeiske og asiatiske aviser og vi var toppsak på finske Dagsrevyen da vi var på tur i Helsinki.

Plass til tøys

Når dette var så vellykket mediemessig, var det fordi det trengtes noe som var litt tøysete og morsomt i en lang og seriøs debatt som hadde pågått lenge. Det var behov for et avbrekk fra partiledere og organisasjonene på begge sider og deres alvorsord og skremsler, uten å miste fokus. Så dukket vi opp og fylte det behovet. 

Les også: Å få folk til å smile gjør også at de blir mer mottagelige for budskapet ditt.

Dette fungerte i den konkrete situasjonen, men prinsippet gjelder for hver dag i en avis. Så se etter rommet for å treffe folk på et litt annet sted enn nyhetspalten.


Dette er andre innlegg i en serie om nyhetskriteriene (aktualitet, nærhet, konsekvens, konflikt og kuriosa (kjendis)). Les mer om betydningen av nærhet her.

Lyst til å lese mer om hva som skal til for å lykkes med media? Sjekk ut boken min Å lykkes med media (Res Publica forlag).

Den kan nå bestilles på nett, for eksempel hos ark.no

1 kommentar til “Tøys kan være lurt

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *