Hopp til innhold

Hvilket problem kan talen din løse?

Sterke historier og enkle slagord holder ikke i lengden. Folk vil høre noe de har nytte av. Foto: Pixabay

Folk gir deg tiden sin. Hva gir du tilbake? Underholdning i øyeblikket er ikke nok, det må også ha nytteverdi.

Foredragsholderen med morsom powerpoint og poeng som får folk til å le,  eller hun med den den dystre historien som får oss til å gråte, vil slite framover om de ikke legger til noe mer. Med et voldsomt tilfang på seminarer og opplevd tidsklemme, vil folk velge seminarer og foredrag som gir noe mer enn opplevelsen i øyeblikket. Det må også gi nytteverdi.

Folk vil ha «return of investment», det vil si valuta for investert tid, skriver talecoach Michelle Mazur i en aktuell blogg om trender i talebransjen. De vil ha et innhold som gir grunnlag for å endre handlinger og valg.

Vis muligheter og valg

Jeg har nylig tatt noen nettkurs om sosiale medier og markedsføring. Spørsmålet som hele tiden gjentas er «hvilket problem kan ditt produkt løse?»  Det er et veldig godt spørsmål som også kan brukes i planleggingen av et foredrag.

Spør deg selv:

  • Hvem er publikum?
  • Hva er deres problem eller utfordring?
  • Hva har jeg å bidra med som kan være relevant for deres jakt på løsning?

Historier er en god strategi for å vekke og engasjere, men historier alene kan ikke bære et foredrag som møter krav om nytteverdi. Du må bygge opp under poenget ditt med forskning, fakta og annen erfaring som gir lytterne ny kunnskap eller noen konkrete råd om handlingsvalg. Det er få som liker et budskap om at når går det utfor og til bunns. Vis isteden fram tydelige valg og muligheter.

"Up your game"

Som mange andre har jeg vært på min andel foredrag om motivasjon eller ledelse. Jeg er veldig dårlig til å høre etter uten å ta notater, derfor har jeg alltid med ipaden på alle foredrag jeg er på. Det gjør det veldig tydelig om foredraget faktisk hadde et innhold. Etter to timer om ledelse for litt siden, der folk stadig avbrøt med latter og applaus, hadde jeg ikke et eneste stikkord i Evernoteappen på ting vedkommende hadde sagt som var nyttig, noe jeg kunne lære av eller følge opp på noe vis.

Opplevelsesforedraget vil ikke holde i lengden. Her er det nødvendig å «up your game», som Mazur sier det. Du må gi folk noe de faktisk har nytte av.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *