Hopp til innhold

Finnes det en oppskrift på en overbevisende tale? Ja, det gjør det faktisk.

Disse karene kunne helt sikkert triksene som virker for å overbevise. Foto: Ronda Darby/Unsplash

Det finnes måter å si ting på som er mer overbevisende enn andre måter. Her får du oppskriften på den optimale politikertalen.

Det finnes flere versjoner, men en av de mest kjente omtales som MMS, etter "Monroe´s motivated sequence". Til å være en som var opptatt av god kommunikasjon, skulle man trodd Monroe kunne kommet opp med et bedre navn på konseptet sitt enn dette. Men om tittelen ikke er optimal, er innholdet svært godt. Monroes oppskrift er rett og slett en femtrinnsmodell for å overbevise og få folk til å handle.

5 trinn som gjør at du lykkes med talen

Trinn 1: Få oppmerksomheten

Du får ikke overbevist eller solgt noe til noen som ikke hører etter, samme hvor gode argumenter du har. Å skaffe oppmerksomhet fra start er derfor avgjørende for å kunne komme i mål med talen din, enten oppdraget er å overbevise om et valg, en handling eller et salg.

Det finnes flere metoder for dette, som å fortelle en historie, stille et spørsmål eller vise til aktuell fakta. Et eksempel som brukes i flere lærebøker om temaet er krigsreporter Leland Stowe sin tale til FN om internasjonal mobilisering for å hjelpe fattige barn i Europa etter krigen:

Kan det finnes noe verre enn å ha bare en peanutt som skille mellom et barn og døden?

Det er vanskelig å ikke lytte videre etter en slik start.

Trinn 2. Forklar problemet

Hva er temaet du snakker om og hvorfor er dette viktig?

Forsøpling av verdenshavene er en trussel både mot dyreliv og matfatet vårt. Foto: Andy Waddington, Wikimedia

Snakker du om forsøpling av havene våre, så forklar for eksempel at om få år vil det kunne være mer plast enn fisk i havet og vi vil kunne ende med å spise vår egen søppel, fordi fiskene spiser plasten.

Trekk fram kunnskapen om det du snakker om som viser hvorfor folk bør bry seg om dette. Leland Stowe fortalte om 230 millioner barn som nå er avhengige av bistand for å unngå sultedøden.

 

 

Trinn 3. Gi en løsning

Det er viktig å få fram at positiv utvikling er mulig, som at 3 millioner hvert år får utdanning gjennom norsk bistand. Foto: Norad/Flikckr

En politisk tale må også ha en løsning, ikke bare kritikk eller påpekning av et problem. Det svekker tillit og troverdighet om det bare slås alarm. Folk er også mye mer tilbøyelige til å bli overbevist og følge opp om det finnes håp, løsning og retning, ikke bare varsling om at vi er på vei mot fimbulvinter og ragnarok. Det demobiliserer bare.

Målet for talen til Stowe var å mobilisere amerikanere til å støtte innsamlingen til American Overseas Aid, for å hjelpe barna som hadde overlevd krigen, men kanskje ikke ville overleve freden på grunn av den voldsomme fattigdommen som rådet.

 

Trinn 4. Vis hvordan det kan bli

Er målet å overbevise om en bilfri by? Vis fram hva som er gevinsten! Foto: aslakr/Flickr

Når du har presentert ditt forslag til løsning, visualiser hva det vil bety. Vil stengingen av veien bety at unger med astma kan leke ute igjen om vinteren? Vil innføringen av velferdsteknologi i omsorgstjenestene bety at eldre mennesker kan få styre livet sitt mer selv, slik de ønsker?

Eller som Stowe sa det:

Om vi kunne høre stemmene deres og se øynene deres, utallige millioner av barn, nå sultne, syke og døden nær, som vil løpe, leke og le igjen.

 

Trinn 5. Handling

Det meste av jobben er gjort i tidligere trinn, med å vise fram problem, løsning, fakta er hentet inn og følelser lokket fram. Men den siste oppgaven gjenstår: Å få folk til å handle. Om de støtter det du har sagt, må du gi dem en mulighet til å følge opp i ord, valg og handling. Vær så konkret som mulig og så personlig som mulig. Bruk helst du-form: Det er opp til deg nå.

Et av mine favorittslagord gjennom tidene er et fra Natur og Ungdom, som passer godt som inspirasjon her: Hvis ikke du - hvem? Hvis ikke nå - når?

 

Les hele Leland Stowes tale her.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *