Hopp til innhold

5 råd for hvordan du re-starter om du mister publikums oppmerksomhet

Utkonkurrert av e-postsjekk og surfing på vg.no? På tide å gjøre noe for å få publikum tilbake til deg! Foto: Alejandro Escamilla (Unsplash)

Det er dag to på seminaret og festmiddagen i går ble lang for flere. Dessuten nærmer det seg lunsj. Du merker at oppmerksomheten til publikum glipper. Hva gjør du?

En av mine favoritteksperter på temaet taleskriving er Carmine Gallo, forfatter av Talk like TED. Han har blant annet sagt:

Det trengs ikke forskning for å vite at du ikke kan inspirere folk hvis du får dem til å sovne.

Selv den beste taler kan av og til rammes av dårlige omstendigheter som gjør at taket på lytterne kan glippe. Lite lys og dårlig luft i rommet, trøtte folk og lang seminardag gir krevende arbeidsforhold. Men forskjellen på de gode og de dårlige er evnen til å ta tak i situasjonen og snu den. Glir blikkene vekk fra deg og mot mobilskjermen er dette noe du kan gjøre:

1. Historie: Bruk universaltrikset med å fortelle en historie. Det bryter i formen fra annen faglig formidling, er ofte mer underholdende og bokstavelig talt vekker noe i oss, om det er rett type historie som fortelles.

2. Latter: Få folk til å le. De som fulgte med vil få et insentiv for å fortsette å følge med. De som ikke fulgte med vil lure på hva de gikk glipp av og kommer til å lytte mer oppmerksomt for å ikke gå glipp av noe mer som kan være morsomt.

3. Oppsummer: Hent folk inn igjen med oppsummeringer underveis, ved å peke på ”de tre tingene som utfordrer er altså x, x og x” eller ”som dette viser er problemet som må løses x”. Det gir de som har falt av underveis en mulighet til å komme inn igjen og henge med videre.

4. La folk være med: Framfor å vente med spørsmål og svar til slutt, åpne for det underveis. Eller inviter til kommentarer. Aktivisering vekker og engasjerer.

5. Bytt om: Underveis i en tale har du ikke allverdens spillerom til å skape forandring, men noe har du. Planlegg gjerne for variasjon, så du har ideene i bakhånd om de trengs:

  • Bytt på hvor du står underveis. Gå gjerne nær tilhørerne når du ønsker å øke kontakten
  • Bytt gjerne mellom power point og flipower eller white board, eller ta en pause fra disse, gå fram på scenen og bruk gestikulering og armbevegelser for å forklare
  • Bytt tempo i måten du snakker om
  • Bytt tema, det vil si skift til en annen del av foredraget

Hvis krisen virkelig er komplett og all energi er på vei ut av rommet, trengs det drastiske tiltak: Bytt rolle til treningsinstruktør et lite øyeblikk og inviter alle til å reise seg opp og riste litt løs. Det overrasker, de fleste synes det er litt morsomt og så kan du fortsette med foredraget med et våkent og velvillig publikum.

Men: Forebygging er alltid bedre enn reparasjon. Et vel planlagt foredrag der ”oppmerksomhetsvekkere” er lagt inn jevnlig er bedre enn krisetiltak når halve salen surrer med mobilene framfor å høre etter. Så bruk helst listen over for å hindre en re-start-situasjon istedenfor å løse den.

 

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *